Home > Nieuws > Archief 2010 > Speekselklieroperatie

Speekselklieroperatie

In 2004 onderging Lizzy Lindeboom van 5 jaar een operatie waarbij haar speekselklieren werden verlegd naar achter in de mond om het kwijlen tegen te gaan. De redactie was benieuwd hoe het nu, 6 jaar later, met haar gaat. Heeft die operatie het gewenste effect gehad? 

Toen ik door de vereniging gebeld werd met de vraag een stukje te schrijven voor dit jubileumnummer en dan vooral om terug te blikken op Lizzy’s speekselklieroperatie (in 2004), schoten er twee gedachten onmiddellijk door mijn hoofd. De eerste was: oh ja, dat hebben we óók nog gedaan. De tweede: ze kwijlt nog steeds!

Maar eerlijk is eerlijk, de operatie heeft toch ècht wel geholpen. Als ik het een cijfer zou moeten geven, zou dat toch een 8 zijn. Ik was het alweer een beetje vergeten, maar Lizzy kwijlde altijd enorm veel en sinds de operatie is dat echt aanzienlijk minder. Ze kwijlt eigenlijk alleen nog maar als ze ergens geconcentreerd mee bezig is, bijvoorbeeld met het maken van een puzzel of het kijken naar televisie.

Ze vergeet dan gewoon haar mond dicht te doen en dan ontsnapt er regelmatig een klein, dun draadje vocht. Het enige kruid dat daar tegen gewassen is, is haar vragen haar mond dicht te doen en dat lukt soms ook. Maar kleddernatte shirts, sjaaltjes en kin heb ik al een hele tijd niet meer gezien.
Willemijn Lindeboom