Home > Nieuws > Archief 2011 > Van onze voorzitter

Van onze voorzitter

“Zomernummer” staat er boven deze nieuwsbrief, maar eigenlijk heb ik het gevoel of we het beste deel van die zomer al weer achter de rug hebben. De heftige regens, stormen en onweer van de laatste maand lijken wel een metafoor voor wat er zich in deze wereld afspeelt; van het Griekse drama tot de bezuinigingen die over ons worden uitgestrooid. En dan doel ik niet alléén op de kunsten, ook ónze sector wordt niet ontzien. Misbruik of oneigenlijk gebruik van PGB’s mogen natuurlijk niet voorkomen, maar het gemak waarmee eerder de PGB-budgetten werden verstrekt staat wel in groot contrast met de amputatie die nu lijkt op te treden.

Financiële toekomst

Platform VG maakt zich samen met vele andere belangenorganisaties uiteraard sterk voor een meer redelijk lijkende oplossing, maar iedere ouder van een gehandicapt kind ziet met behoorlijk wantrouwen de financiële toekomst tegemoet, vrees ik. En ook de Vereniging ontkomt niet aan de zeis. De jaarlijkse bijdrage die wij van het Fonds PGO krijgen gaat, niet onverwacht overigens, globaal gehalveerd worden vanaf 2014. Merkwaardigerwijs doet de omvang van een vereniging er dan overigens niet meer toe, mits zo’n vereniging tenminste 100 leden telt. Daarnaast komen er jaarlijkse vouchers die € 18.000 waard zijn en aan samenwerkingsprojecten met tenminste 6 andere partijen besteed kunnen worden. De nieuwe systematiek betekent voor elke vereniging creatief puzzelen, maar wel met (veel) minder stukjes…

Forum Angelman website

Ander punt: binnenkort komt ook de Angelman site (www.angelmansyndroom.nl) met een forum in de lucht. Een voorproefje ervan heb ik de afgelopen week in een testversie mogen aanschouwen en het ziet er fraai, toegankelijk en interessant uit. Al hangt dat laatste natuurlijk met name van de inbreng en reacties van leden en belangstellenden af. Hou de site dus in de gaten en stel vragen en geef uw reactie op vragen, ervaringen en meningen van anderen; dat is nog altijd een prima manier om van elkaar te leren!

Column Naastenliefde

En tenslotte nog een opmerking over de column op de achterpagina. Deze column, die met toestemming is overgenomen van de website van Annemarie Haverkamp, de moeder van Job die een lichamelijke en verstandelijke beperking heeft, geeft een raak beeld van de wijze waarop veel ouders van kinderen met een beperking aankijken tegen de komende bezuinigingen.

Ik wens u nog een mooie zomer en een fijne vakantie toe en natuurlijk zien we graag weer uw vakantieverhalen en –foto’s tegemoet.

Gerrit Bonke